Bel ons nu Vacatures
Meer informatie?

Schiphol, ontmanteling P2

Schiphol breidt uit, P2 verdwijnt

Al jarenlang stijgt het aantal passagiers en vluchten op Schiphol, om het groeiende aantal passagiers en vluchten te blijven kunnen verwerken is het hoog tijd voor uitbreiding van een van de grootste luchthavens ter wereld. Op de plek van het oude KLM vrachtgebouw zal de nieuwe A-pier en terminal worden gerealiseerd. De parkeergarage P2 naast de luchtverkeerstoren moet hiervoor ook wijken. RGS heeft de demontage en asbestsanering van de parkeergarage aangenomen via een EMVI aanbesteding, na een korte aanbestedingsprocedure zijn wij met ons plan van aanpak en prijs als beste uit de bus gekomen. De parkeergarage wordt letterlijk gedemonteerd, hierbij maken we gebruik van maar liefst 3 stuks 100 tons draadkranen. Er zal voornamelijk betonpuin vrijkomen bij de demontage, welke grotendeels op Schiphol zelf zal worden hergebruikt als funderingsmateriaal onder nieuwbouw.

Slopen is omgekeerd bouwen

In het hart van nationale luchthaven Schiphol een parkeergarage slopen is geen sinecure, maar die opdracht was RGS wel toevertrouwd. Met een doordacht plan, rekening houdend met de bijzondere locatie, wist RGS de EMVI-aanbesteding binnen te halen. Parkeergarage P2 werd op een snelle en zorgvuldige wijze tot de grond toe afgebroken.
Complicerende factor was dat een deel van de parkeergarage onder asbestcondities moest worden gesloopt, maar dat was voor RGS geen probleem. Bij de sloop van P2 hanteerde RGS letterlijk het principe van ‘omgekeerd bouwen’. Alle onderdelen die bij de bouw van de parkeergarage als laatste werden aangebracht, waaronder verkeersborden en lichtarmaturen, maar ook de asfaltafdeklaag op de bovenste verdieping, zijn door RGS als eerste verwijderd.
Uiteindelijk resteerde een prefab constructie, bestaande uit 1.500 vloerelementen, 500 liggers en 750 kolomelementen. De vloerelementen zijn vervolgens met behulp van twee draadkranen afgehesen en met trailers vervoerd naar een andere locatie op de luchthaven om tot puin te worden gebroken. Ook de kolommen zijn in hun geheel afgevoerd naar een breker. Dit puin zal worden gebruikt als grindvervanger voor de betonindustrie.

Goede communicatie

Slopen in zo’n vitale omgeving vraagt om bijzondere aandacht. Een door RGS aangestelde omgevingsmanager onderhield het contact met alle stakeholders, waaronder Schiphol, de verkeerstoren, KLM en het naast P2 gelegen Hilton hotel. Een goede communicatie is immers zeker bij een project als dit van groot belang. Dat realiseert RGS zich terdege.
Dankzij een gedegen plan van aanpak wist RGS in acht weken de 80.000 m2 grote parkeergarage te slopen. Schiphol kan in 2018 starten met de bouw van de nieuwe pier.

Heeft u een project waar wij bij kunnen helpen?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies of meer informatie:

Telefoon: 0548 - 51 22 98
E-mail: info@rgs.nl